zaterdag 10 september 2011

Pruimenjam

Nadat we naar Birkenes waren verhuisd, had Femke al gauw de appelboom achter ons huis gevonden. We hebben enorm veel appelmoes gemaakt en in de vriezer gedaan. Volgens mij genoeg voor de komende winter. We hebben wel alvast een grotere vriezer gekocht, want er stond ook nog rabarber..........






De buren hebben een pruimenboom met ongelooflijk veel pruimen. Als we zin hadden, mochten we wel plukken. Maaike was naar school en Ben was aan 't werk, dus heb ik vrijdag  2 kilo pruimen geplukt en hier jam van gemaakt.



Omdat er nog zoveel pruimen hingen, voelde ik me niet bezwaard om nog een keer met een emmertje langs de pruimenboom te gaan. Maaike ging met me mee en in no-time hadden we weer een kilo te pakken. Op internet heb ik een recept opgezocht voor pruimentaart. Dat was vast de moeite waard om te proberen.
Zo kwam de taart uit de oven:

Nou, dat vond ik er wel super uit zien, maar hoe smaakte die???????
Bij de koffie lekker een stuk, maar we hebben er wel lekker zoete slagroom bij genomen. De pruimen waren een beetje zuur. Maar de combinatie met de slagroom maakte het geheel superlekker.

Dit is het recept van de pruimentaart:
900 gram pruimen halveren en ontpitten
150 gram boter smelten
120ml melk
3 eieren schuimig kloppen met 150 gram suiker en 1 tl vanillesuiker (mixer)
250 gram bloem en 1 1/2 tl bakpoeder, de gesmolten boter en melk door het eiermengsel roeren

Een dunne laag op de bodem van de bakvorm
Deel van de pruimen erop
Rest van het deeg erop
Rest van de pruimen erop

180 graden een uur in de oven

Volgende keer ga ik dit recept met appels proberen, we hebben er nog genoeg achter het huis....................

Geen opmerkingen:

Een reactie posten